خشت اول

...یاد من باشد کاری نکنم، که به قانون زمین بر بخورد

کالاتراوا

سانتیاگو کالاتراوا والس

معمار اسپانیایی متولد والنسیاست.در رشته های مهندسی عمران و معماری تحصیل کرده و استاد ساخت پلهای معلق می باشد.او حدود 50 پل را در طول دهه اخیر طراحی کرده است. هرچند که اکثر این پلها در مقیاس عظیم مهندسی از نظر طول دهانه نیستند اما ساختار غیر معمول اکثر آنها نظر انسان را به خود جلب می کند.




پل Zubizuri -بیلبائو

حرکت نهفته ای که در اکثر این پلها نهفته است سبب ایجاد سازه ای پویا می گردد که انسان را دچار تحیر می نماید. هر چند کالاتراوا چندان نظریه پرداز بزرگی در زمینه معماری نمی باشد اما کارهایی بسیار زیبا بدون نظریه پردازیهایی پیچیده طراحی کرده است.معمار ی او برخلاف برخی از معماران کنونی به راحتی و بدون نیاز به اطلاع از نظریات شخصی معمار قابل درک است.
از دیگر ویژگیهای مهم در طراحی های کالاتراوا الهام گرفتن او از فرمهای طبیعی است. استفاده از منحنی ها درکارهای او فراوان به چشم می خورد. شاید به این دلیل که اکثر فرمهای موجود در طبیعت منحنی می باشند و حتی حرکاتی که در طبیعت صورت می پذیرد.(مثلا قانون کوریولیس در حرکت مایعات یا سطوح گاوس در الکتریسیته ) . من فکر میکنم این جمله که کالاتراوا معماری است که خط راست را دوست ندارد چندان درست نباشد اما جمله ای است که درباره او گفته می شود.




الهام از فرم چشم . ساختمان آسمان نما-والنسیا


اما فکر می کنم بهترین کار برای شناخت بهتر یک معمار این باشد که کارهایش را بررسی کنیم به همین دلیل به یکی از پلها و بعد از آن به بررسی موزه میلواکی می پردازیم:

BachDeroda





این پل در حومه شهر بارسلون بر روی راه آهن اصلی شهر ساخته شده است.عمق کم زمین و نیاز به ارتفاع 40 متر در وسط پل بر روی خط راه آهن دلیل ارتفاع گرفتن آرام پل از بستر زمین می باشد.با توجه به این مطلب که پل نسبت به دو سوی خود عمود نمی باشد طراحی آن نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.سازه پل تشکیل شده از دو قوس داخلی عمود بر زمین و دو قوس خارجی مایل می باشد.که به وسیله عناصری شبیه اتصالات میان دنده ها به یکدیگر دوخته شده اند.به علت موازی نبودن لبه شروع و انتهای پل قوسهای در دو سوی پل نسبت به یکدیگر حرکت کرده اند. قسمت سواره رو و پیاده روی پل به وسیله کابلها به سازه متصل میشوند.
از مسائل قابل توجه در طراحی این پل طراحی مناسب قسمت میانی برای مردم پیاده می باشد.




BachDeroda یکی از چندین کار برتر کالا تراوا در زمینه پل سازی است که در عین زیبایی سازه با عملکرد مطلوب همراه گشته است.



Milwaukee Art Museum





طراحی ورودی موزه میلواکی به عنوان اولین کار کالاتراوا در آمریکا محسوب می شود . این اثر که به نوعی شباهت فراوان به قایقی در کنار دریاچه دارد که مرغی بزرگ نیز بر روی آن نشسته باشد، بی شک یکی از کاملترین طراحی های کالاتراوا محسوب می شود.در حقیقت این طرح به عنوان یک ورودی برای بخش قدیمی موزه که توسط سارینن (طراح فرودگاه ‏T.W.A. ) طراحی شده بود، نقش فراوانی در احیای دوباره این موزه ایفا کرده است و کم کم به عنوان نمادی برای شهر میلواکی محسوب می گردد.
این ساختمان به عنوان بهترین طراحی سال 2001 از سوی نشریه تایم برگزیده شد.ساختمان تشکیل شده از پل- پاویون مرکزی- تراس جنوبی- و نمایشگاه با پلان مستطیلی در قسمت شمالی موزه است.(برای تشخیص بهتر جهت ها یادآور می شوم که دریاچه در شرق اثر واقع است.) که بررسی جداگانه هر یک از آنها می پردازیم:

1-پل ورودی:





پل ورودی به مثابه دستی است که از سوی موزه به سمت شهر دراز شده است.سازه پل یک دکله می باشد که از دو سه به وسیله کابلها به پل و به سازه A شکل پاویون مرکزی متصل می باشد.تجربه ساخت پل عابر پیاده ترینیتی که آن هم یک دکله می باشد در طراحی هر چه زیباتر این پل به کالاتروا کمک کرده است.بحث سازه ای این پل بی شباهت به پل آلامیلو نیست ،هر چند که مقیاس این دو پل بسیار متفاوت است.




پل عابرپیاده ترینیتی- سالفورد- Trinity Footbridge





پل آلامیلو- سویل

ادامه دارد...

  
نویسنده : مصطفی ; ساعت ٩:٥۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٢/۳/۱